uitdaging

We missen de aansluiting met de nieuwe generatie doelgroepen

Nicky kocht laatst online een paar gave sneakers bij Baassneakers. Gek genoeg laat na enkele weken de zool al los. Vervelend, zeker omdat ze de sneakers wilde dragen naar het festival komend weekend.

Op internet zoekt Nicky het bedrijf op om de kapotte zool te melden en natuurlijk met de vraag hoe dit het beste opgelost kan worden. Bij de contactpagina haakt ze snel af. Hoezo kan je dit bedrijf alleen bellen of mailen? Waarom hebben ze geen WhatsApp of Snapchat? Kwaad gooit ze de sneakers in de hoek en typt snel de naam van de concurrent in. Hopelijk zijn de nieuwe sneakers op tijd binnen voor het festival zaterdag.

Verandering

De laatste 20 jaar veranderde dit enorm:

De manier van interactie tussen organisaties en hun doelgroepen.

Internet maakte de wereld veel kleiner en de manier waarop – met name – jonge doelgroepen kiezen voor een organisatie, ging van ‘inside out’ naar ‘outside in’.

verandering communicatie doelgroepen

De klant kiest

Voor organisaties is dit een lastig fenomeen. Waar je vroeger mensen ‘lokte’ met mooie marketingverhalen en ze verleidde vanuit het oogpunt dat je deskundig en een autoriteit was, is dat tegenwoordig volledig omgedraaid.

De klant kiest de organisatie waar hij of zij fan van wil zijn en die aansluit op zijn of haar levensstijl. En die levensstijl? Die is persoonlijk en gericht op de offline en online sociale omgeving.

Om het nog wat lastiger te maken… Elke groep (Gen Y, Gen Z, Gen Alfa) heeft weer haar eigen kenmerken. Houd je het nog bij?

hoge werkdruk klantcontact medewerkers

Waar begin ik?

Goede vraag! Het aansluiten bij nieuwe doelgroepen vraagt een flexibele en sterk sturende houding en mindset.

Als organisatie moet je snappen wat de nieuwe doelgroepen wensen en hoe je hierop in kan spelen. Dit moet ook helder zijn voor je medewerkers, zodat ze ermee aan de slag gaan.

Als de mindset er is, komt steeds meer de noodzaak van een goed interactiesysteem naar boven; Een oplossing die ondersteunt in de interacties en waaruit je snel en effectief conclusies kan trekken om de nodige aanpassingen te doen. Een interactiesysteem dat dus ‘luistert’ naar je doelgroep, in elke fase van de relatie (volger > fan > gebruiker > superfan > afscheidnemer > hergebruiker).

En huXam?

Kijk, en dan komen wij in beeld bij het maken van de juiste technologische keuzes. Ook helpen we met het dusdanig inrichten van de oplossing, zodat het aansluit op de gewenste kanalen (omnichannel) van de doelgroep voor het creëren van de grootste betrokkenheid (engagement). 

Je wilt een toekomstbestendige oplossing die de nieuwe trends kan volgen op het tempo die jij als organisatie wilt aanhouden, zodat je altijd aansluiting hebt met je doelgroepen. 

 

Wil je eens verder praten over bovenstaande en kijken wat je kunt bereiken in de interactie van je (nieuwe) doelgroepen? Wij helpen je er graag mee.

Kopie-van-Beige-Minimal-Travel-New-Blog-Instagram-Post-1

Zo zorgen wij er samen met jouw organisatie voor dat:

Jullie aansluiten bij de gewenste kanalen van je doelgroepen

Jullie grote betrokkenheid (engagement) creëeren met je doelgroepen

Jullie toekomstbestendig zijn en de nieuwe trends volgen

steyn elshout

Steyn helpt je graag verder