Als retailer moet dit als muziek in je oren klinken: een hogere klanttevredenheid, minder retouren en een hogere omzet. Wat Augmented Reality (AR) hiermee te maken heeft? In dit blog; alles wat je wilt weten over AR en de voordelen ervan voor je klanten én de klantenservice.
Dacht je bij Augmented Reality (AR) ook dat het alleen een toffe gadget is voor videogames zoals Pokemons zoeken? Niks is minder waar. AR-technologie kent een breed scala aan toepassingen, met name op het gebied van gebruikerservaring en klantenservice. Dat is precies waarom de wereldwijde AR-markt meer dan 6 miljard dollar waard is. De groeiprognose is zelfs bijna 100 miljard dollar in 2028. Een groeibriljant dus in geld maar zeker net zo in de voordelen die het biedt voor zowel je klanten als medewerkers.
Op de vraag waarom AR nu al zo populair is, is het antwoord eenvoudig. Zonder dat je het waarschijnlijk besefte, heeft bijna iedereen een smartphone met AR-mogelijkheden. Zo heb je waarschijnlijk al meer dan eens QR-codes gebruikt in je leven. En wat denk je? QR-codes zijn gebaseerd op AR. Het zal je verbazen hoeveel tools, apps en platforms afhankelijk zijn van deze technologie.
Zonder dat je het waarschijnlijk beseft, gebruik je dagelijks al de technologie voor Augmented Reality
De basis van Augmented Reality
Wat is Augmented Reality precies? Simpel gezegd is AR een technologie die digitale inhoud mengt met de echte wereld van de gebruiker. In de basis is het een verbeterde versie van de realiteit die is gecreëerd om een overlay van digitale informatie te creëren op een beeld. Om het te kunnen bekijken heb je een apparaat nodig zoals dus een smartphonecamera. Zo is het mogelijk virtuele objecten te zien en kun je deelnemen aan een interactie alsof ze er echt zijn.
Luchtvaartmaatschappijen gebruiken het bijvoorbeeld. Met AR bieden ze passagiers interactieve kaarten aan waarop ze de locatie van hun gate en andere belangrijke punten op de luchthaven kunnen zien. Het vermindert stress voor passagiers die niet bekend zijn met de locatie.
AR in de klantenservice
Maar waarom is AR belangrijk voor de klantenservice? Omdat de hedendaagse klantenservice meer is dan het oplossen van een probleem van een klant. Het betekent het leveren van proactieve en directe ondersteuning aan consumenten. Om wat meer beeld te krijgen hoe AR werkt voor klantenservice zijn er al talloze voorbeelden. Hieronder vind je er een aantal die wij het meest indrukwekkend vinden:
- IKEA Place: Hoewel relatief oud, houden we van dit voorbeeld omdat IKEA echt een pionier was in AR-retail. Deze app is vijf jaar geleden ontworpen om de gebruikerservaring te verrijken en vragen van potentiële klanten te verminderen. Met hun app, IKEA Place, kunnen klanten meubels visualiseren in hun huis voordat ze een aankoop doen. Het besluitvormingsproces is hiermee veel eenvoudiger en spijt van een slechte keus behoort tot het verleden. Een duidelijk voorbeeld van hoe je AR gebruikt om de klanttevredenheid te verbeteren.
- Mercedes AR: Mercedes werkt samen met Google om een AR-ervaring te creëren. Met de app Mbux helpt het gebruikers om veiliger deel te nemen in het verkeer. verkeersdeelnemers kunnen hun auto’s virtueel zien tijdens het parkeren of tijdens andere verkeerssituaties. Een erg gave toepassing waarbij je je auto van bovenaf ziet in de omgeving. Dit verhoogt de gebruikerservaring enorm.
- Sephora Virtuele Assistant: Een ander goed voorbeeld van AR komt van Sephora. Met de app kunnen klanten virtueel make-up proberen, waardoor het veel gemakkelijker wordt om de juiste kleur te vinden. Bovendien kunnen klanten de producten die ze leuk vinden ook direct via de app kopen. Het spreekt voor zich dat veel retailers nu dezelfde tool gebruiken om klanten te voorzien van productinformatie en virtuele kleedkamers. Dit helpt klanten betere keuzes te maken en voorkomt dat ze artikelen die ze online hebben gekocht, moeten terugsturen.
6 voordelen van AR
Het mag duidelijk zijn: AR heeft een enorme impact op de gebruikerservaring. Volgens een rapport van een voornaam Amerikaans marktonderzoeksbureau kan het gebruik van 3D-technologieën zoals AR in een online winkelervaring de conversie met wel 40% verhogen. Uit een andere studie blijkt dat 63% van de online shoppers beweert dat AR hun winkelervaring zal verbeteren. Ook voor je medewerkers is AR van toegevoegde waarde. We zetten alle voordelen je op een rij:
1) AR versnelt en verbetert het nemen van beslissingen
Een van de meest aangeprezen voordelen van AR is de mogelijkheid om de besluitvorming van klanten te verbeteren. Door shoppers een meer interactieve ervaring te bieden, kan AR hen helpen weloverwogen beslissingen te nemen over welke producten ze moeten kopen of hoe ze die moeten gebruiken.
2) Het wekt vertrouwen
Door een accurate weergave van producten te bieden, helpt AR klanten vertrouwen op te bouwen in retailers. Ze hoeven zich niet langer zorgen te maken dat artikelen er in het echt anders uitzien dan in de online mockups.
3) Het creëert meeslepende ervaringen
AR maakt winkelervaringen meeslepender omdat het gebruikers helpt alles nauwkeuriger te begrijpen. AR biedt contextuele informatie aan klanten over de producten waar ze naar kijken. Dit helpt om snel en gemakkelijk geïnformeerde beslissingen te nemen. Je kunt klanten zo effectiever betrekken, een enorm pluspunt voor retailers.
4) Proberen alvorens te kopen
Een ander groot voordeel van AR is dat klanten producten kunnen uitproberen voordat ze overgaan tot aankoop. Dit is vooral gunstig voor artikelen als cosmetica, kleding en meubels. Met AR krijgen klanten een idee van hoe het product eruitziet en hoe het in hun huis of kantoor zou passen. Aankoopbeslissingen zijn zo veel gemakkelijker en het helpt mensen kostbare fouten te voorkomen. Het helpt klanten ook om meer opties te verkennen en het perfecte product voor hun behoeften te vinden. AR voegt namelijk een laag waardevolle informatie toe over een bepaald product waardoor klanten beter begrijpen wat ze kopen. Het helpt ook de kans op spijt van een aankoop te verkleinen.
5) Interactieve verpakking
AR kan ook worden gebruikt om interactieve verpakkingen te maken. Dit is een geweldige manier om klanten te betrekken en ze geïnteresseerd te krijgen in het product. Een eenvoudig retailproduct kan nu bijvoorbeeld een QR-code bevatten die gebruikers kunnen scannen om zo alles te weten te komen over een bepaald artikel. Afmetingen, het gewicht, de ingrediënten en of meer informatie over het product. Klanten kunnen alles volgen en het kost maar een paar klikken!
6) Selfservice voor klanten
Tot slot geeft AR een boost aan klantenondersteuning door selfservice mogelijk te maken. In plaats van contact op te nemen met je medewerkers, krijgen consumenten eenvoudig toegang tot je AR-gebaseerde databibliotheken en vinden ze de antwoorden die ze nodig hebben. Naast dat het je customer support medewerkers vrijmaakt, geeft het tegelijkertijd ook je klanten meer controle over hun eigen ervaring. Kortom, AR leidt tot een beter begrip van je product en tot minder vragen.
AR wordt snel een belangrijk onderdeel van de klantenservice-ervaring. Het helpt shoppers meer informatie te krijgen over een bepaald product, producten te proberen voordat ze tot kopen overgaan en om betere beslissingen te nemen. Je kunt AR ook gebruiken om interactieve verpakkingen aan te bieden en klanten selfservice te bieden. Al deze voordelen samen zorgen voor een betere klantenservice-ervaring voor alle betrokkenen. Retailers die AR gebruiken, kunnen een hogere klanttevredenheid, minder retouren en een hogere omzet verwachten.