Wist je dat… Kunstmatige Intelligentie het onderwijs wereldwijd beïnvloedt?

Wij zijn als mens altijd gefascineerd geweest door hoe snel we dingen voor elkaar krijgen. Sinds de oudheid gebruiken uitvinders hun intellectuele genialiteit om problemen aan te pakken om zo het leven voor de mens gemakkelijker te maken. Dat is niet anders voor de ontwikkelingen in het onderwijs. Misschien heb je er nog niet eerder bij stilgestaan, maar heb je enig idee wat de beïnvloeding is van ‘de uitvinding’ Kunstmatige Intelligence in het onderwijs?

 

Ontwikkelingen in het onderwijs

Lang geleden heeft de uitvinding van het papier en de drukpers de verspreiding van informatie in verschillende lagen van de samenleving enorm versneld en versimpeld. Zeker op het gebied van het onderwijs.

Ook in de huidige tijd blijven uitzonderlijke uitvindingen op de een of andere manier bijdragen aan de ontwikkeling van het onderwijssysteem. Zo staat nu Kunstmatige Intelligentie, ook wel Artificial Intelligence (AI), in de schijnwerpers. Met name in het middelbaar, hoger en universitair onderwijs.

In het begin was de rol van AI in het onderwijs zeer beperkt. Mensen bleven de voorkeur geven aan conventionele klassikale methodes. Zelden namen ze hun toevlucht tot technologisch gestimuleerde manieren om kennis over te dragen.

Dit veranderde met de komst van het internet en de commercialisering ervan in de latere jaren ’90. Maar het belangrijkste duwtje in de rug kwam in 2020, toen een pandemie – die nog steeds voortwoekert – een halt toeriep aan de conventionele onderwijsmethodes. Nieuwe manieren van kennisoverdracht werden versneld geadopteerd. Sinds die versnelling wordt het onderwijs steeds meer aangestuurd door AI en de vele functionaliteit die hiermee mogelijk wordt.

 

Nieuwe manieren van kennisoverdracht worden mede door de pandemie versneld geadopteerd binnen het onderwijs

 

kunstmatige intelligentie onderwijs

 

Waar wordt die AI dan gebruikt binnen het onderwijs?

  • Adaptieve leerplatforms

Je hebt er misschien zelf ook weleens mee gewerkt: platforms die je prestaties beoordelen op basis van scores in verschillende opdrachten. Ze bestuderen je antwoorden, veelgemaakte fouten, de tijd die je hebt besteed en nog naast vele andere zaken. Op basis van analyses passen ze alle toekomstige opdrachten aan. Om je een eenvoudig voorbeeld te geven:

Ik gebruik een talenapp die een beoordelingssegment heeft. Je beantwoordt de verschillende vragen en telkens als je een fout antwoord geeft, duikt de vraag op verschillende interactieve manieren later in het leertraject weer op. Heb je de vraag een aantal keer goed beantwoord, neemt de applicatie aan dat je de kennis goed hebt opgepikt.

Dit is AI die je prestaties in kaart brengt en je beoordeling op maat maakt. Veel universiteiten zijn al begonnen met de implementatie van dergelijke platforms voor hun studenten en boeken daarmee goede resultaten.

 

 

  • Slimme klaslokalen

Sinds we een tijd lang alleen van achter een digitaal scherm kennis mochten vergaren, zijn we op zoek gegaan naar manieren om leermethodes aantrekkelijk te houden. Virtueel leren kan saai zijn. Zeker weten! Het is minder interactief, daardoor soms bijna slaapverwekkend en je pikt de kennis minder snel op.

Kunstmatige Intelligentie in het virtuele klaslokaal wordt gebruikt om deze nadelige effecten in te dammen. Inmiddels is een grote stap gemaakt richting het slimme klaslokaal. Platforms zoals Microsoft Teams en Google Classroom bieden veel functies om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren: een whiteboard, detectie of de student al dan niet aanwezig is, automatische tabellering, plaatsing van alle deelnemers in een gedeelde achtergrond, enz. Allemaal zaken die al normaal waren in de reguliere klaslokalen zie je nu online opduiken.

 

De stap richting het slimme klaslokaal is gemaakt. Platformen als Microsoft Teams en Google Classroom bieden daarvoor veel functies

 

  • Virtuele onderwijsassistenten

De werkdruk bij leraren is hoog en veel ervan zijn overbelast. Soms doen ze ook het werk dat niet behoort tot hun gewone academische taken. Gelukkig worden steeds meer van deze taken vervangen door AI.

Veel universiteiten werken tegenwoordig met chatbots of virtuele onderwijsassistenten. Een basisvoorbeeld is te vinden op websites van universiteiten waar een bot de hulpfunctie vervult. Deze bots zijn met kennis gevoed om een veelheid aan vragen te beantwoorden. Mocht er geen antwoord gegeven kunnen worden via de kennis of aanvullingen die in de knowledge automated assistant zijn opgenomen, is menselijke tussenkomst nodig.

Deze menselijke tussenkomst traint zo de assistent weer (AI nurturing), waardoor het virtuele systeem steeds meer beantwoording op zich kan nemen.

 

  • Meer en diepgaander detectieonderzoek

De academische wereld is steeds strenger geworden met betrekking tot de kwaliteit van onderzoek. Door de integratie van geavanceerde algoritmen is anti-plagiaatdetectie software een krachtig instrument geworden in de wereld van het onderzoek.

Een voorbeeld van detectiesoftware is Turnitin. De dekking van onderwerpen is de laatste tijd sterk vergroot en de kwaliteit van de detectie is tot hoog niveau verbeterd. Universiteiten over de hele wereld hebben zich op dergelijke software geabonneerd.

 

Ook in het onderwijs zijn chatbots of virtuele onderwijsassistenten volop aanwezig

 

  • Verbeterde samenwerking en toegankelijkheid

De samenwerking tussen kennisinstituten en kennismedewerkers heeft in het afgelopen decennium een grote vlucht genomen. Deze samenwerking en de toegankelijkheid van de opgedane kennis is via AI steeds eenvoudiger toegankelijk. Er wordt continu gewerkt om via deze manier een aanzienlijke digitale geletterdheid te bereiken.

AI wordt op doeltreffende wijze geïntegreerd om de samenwerking tussen leerkrachten en AI te verbeteren. Hoe?

 

Een voorbeeld van AI in het onderwijs

Je hebt vast weleens gehoord over de functie van real-time ondertiteling en transcriptie. Terwijl de docent zijn online videocollege geeft, is het mogelijk om via geavanceerde software zoals Microsoft Teams en Dialpad ondertitels in real-time te lezen. Deze vorm van AI zorgt voor een betere kwaliteit van het overbrengen van kennis en biedt ook nog de mogelijkheid om verslaglegging te doen, zaken terug te lezen, kennis te verdiepen (suggesties bij besproken onderwerpen) en actiepunten/emoties te bepalen.

Dit is allemaal het werk van de AI die in de applicaties aanwezig is. De beschreven functie heeft veel mensen met taalbeperkingen geholpen en zal op steeds meer vlakken nuttig blijken.

 

Hoe kun jij in jouw organisatie Artificial Intelligence toepassen? We vinden het leuk om met je te sparren hierover. Vul het formulier hieronder in en we nemen contact met je op.

Wil je meer weten?

Neem contact op met Steyn.

0657006000
s.elshout@huxam.nl

Steyn Elshout