Zo verhoogde Oracle Red Bull Racing het aantal leden met 950%

oracle red bull

De Formule 1 is de snelst groeiende grote sportcompetitie in termen van online volgers. De uitbreiding van online mogelijkheden heeft een enorme impact gehad op de sport; zo kun je de races bekijken en volg je makkelijk je favoriete teams. Het veranderde de manier waarop fans willen deelnemen aan de sport waar ze van houden voorgoed. Hoe kreeg dit team het voor elkaar om, onder andere, hun ledenaantal met 950% te verhogen?

Oracle Red Bull Racing is een team uit het wereldkampioenschap dat niet alleen op het circuit innoveert, maar ook in de manier waarop ze de beste betrokkenheid van fans in de sport creëren. Of het nu gaat om het rijden van een racewagen door de straten van een stad of het gebruik van data om digitale contacten te personaliseren voor elke fan. Oracle Red Bull Racing focust op een ongeëvenaarde ervaring die de lat legt voor wat fans mogen verwachten van de sport- en entertainmentorganisaties die ze volgen.

 

De beste fan-ervaring

Het hele jaar door strijdt Oracle Red Bull Racing op en naast het circuit. Winnen met de beste fan-ervaring betekende dat het team nieuwe manieren moest bieden om in contact te komen met het team, de coureurs en de sport in het algemeen. Zowel tijdens raceweekends als in de momenten daartussen.

Deze drang om te innoveren en te winnen bracht het team ertoe zijn loyaliteitsprogramma van wereldklasse op te zetten: The Paddock. The paddock is een gratis online platform dat fans gepersonaliseerde interacties met het team biedt. Fans kunnen:

  • De laatste verhalen over het team lezen
  • Premium content bekijken
  • Vragen stellen aan teamleden
  • Loyaliteitspunten verdienen
  • Beloningen krijgen, zoals exclusieve toegang tot merchandise en ervaringen

 

The Oracle Red Bull Racing Paddock werd gelanceerd in de tweede helft van het raceseizoen 2021 en zag een groei in de deelname van fans van 950%. Het bleef niet bij inschrijven alleen. Het bleken ook zeer actieve deelnemers: ze stelden duizenden vragen aan het team en verzilverden meer dan 35.000 digitale beloningen voor het einde van het F1-seizoen 2021.

 

oracle-red-bull-racing

 

 

Het bouwen van een fan-ervaring platform: Doelen en uitdagingen

Het Oracle Red Bull Racing team heeft drie brede doelstellingen voor The Paddock platform:

  • Innovatie stimuleren: Het team wil de boel opschudden in de F1 en een voorbeeld zijn voor alle sporten en entertainment. Ze zijn steeds op zoek naar nieuwe benaderingen en oplossingen om fans te betrekken en te belonen.
  • Uitzonderlijke ervaringen leveren voor hun fans: The Paddock is gebouwd om een duidelijke en overtuigende waarde-uitwisseling te bieden voor fans. Ze voelen zich verbonden en betrokken met het team en zo openen nieuwe manieren voor het team om zijn fanbase te begrijpen en hen gepersonaliseerde ervaringen te geven.
  • De fanbase vergroten: Een F1-team kan niet overleven zonder zijn fans. Daarom heeft het Oracle Red Bull Racing team een duidelijk doel om de fanbase te behouden én te laten groeien. Dit doen ze door zeer gepersonaliseerde ervaringen te creëren die de betrokkenheid vergroten en fans dichter bij het team brengen: F1 experience.

 

Obstakels overwinnen

Om deze doelstellingen te bereiken, moesten verschillende obstakels worden overwonnen, waaronder:

  • De waardepropositie van de fans begrijpen: Er was geen duidelijk “one-size-fits-all” model voor wat fans wilden ervaren van Oracle Red Bull Racing en hoe een platform voor deze connecties eruit zou kunnen zien. Innoveren op het gebied van fan engagement betekent het uitvinden van nieuwe benaderingen en het uitproberen van nieuwe manieren om aan de verwachtingen van de fans te voldoen en ze te overtreffen. Dit met voortdurende ontwikkeling en evaluatie om ervoor te zorgen dat ze leveren wat de fans willen, wanneer ze het willen.
  • Technologie gebruiken om betrokkenheid van fans mogelijk te maken: Het team beschikte over beperkte technologie die kon verbinden en integreren tussen fan touchpoints, zowel offline als online. Elk kanaal werkte op een geïsoleerde manier in plaats van betrokkenheid te bevorderen in een ecosysteem.
  • De fans zelf kennen: Het team had niet eerder onderzocht waar individuele fans naar op zoek waren van het team. Zonder deze aanpak was de mogelijkheid om gepersonaliseerde, unieke ervaringen voor fans te creëren beperkt.

 

Zonder onderzoek naar waar individuele fans naar op zoek waren, was de mogelijkheid om gepersonaliseerde, unieke ervaringen te creëren beperkt

 

Hoe het team Oracle Cloud gebruikt

Met behulp van Oracle CrowdTwist Loyalty and Engagement, lanceerde het team The Paddock, het eerste loyaliteitsprogramma in de Formule 1. The Paddock is vanaf de grond opgebouwd om fans te bedanken voor hun steun en hen nieuwe manieren te geven om met het team in contact te komen. In de sport is de meest toegewijde en gepassioneerde fan niet noodzakelijkerwijs de grootste ‘spender’, dus teams kunnen niet alleen vertrouwen op de verkoop van tickets of merchandise om loyaliteit te meten.

Sterker nog, de meeste F1-fans zullen nooit een race in levenden lijve kunnen meemaken. Het vinden van meetbare manieren om loyale fans te herkennen kan ook gegevens en inzichten opleveren die het team helpt betere ervaringen op te bouwen. Oracle Cloud Applications hielp het team bij het bouwen van deze kritische capaciteit.

Iedereen kan zich gratis aanmelden voor The Paddock, ongeacht de aankoopgeschiedenis of het aantal racebezoeken. Fans van Oracle Red Bull Racing kunnen punten verdienen door:

  • Exclusieve teaminhoud te bekijken, zoals verhalen achter de schermen, video-interviews en door het luisteren van podcasts
  • Op de hoogte te blijven via sociale media, vrienden door te verwijzen
  • Quizzen te doen over recente races.

 

Al deze activiteiten worden bijgehouden en gekoppeld aan het profiel van de individuele fan op The Paddock. Zo kan het worden gebruikt om de soorten content en beloningen die een fan kan ontvangen aan te passen.

 

Integraties

The Paddock zelf maakt deel uit van het bredere Red Bull Racing Fan Experience Platform en integreert met Oracle Advertising, CX technologie en Red Bull Racing systemen. Deze omvatten:

  • Oracle Unity CDP: helpt bij het creëren van een 360-graden beeld van fans d.m.v. data
  • Oracle Responsys: Stemt e-mail en web-push fancommunicatie op maat af
  • Red Bull aangepaste content management oplossing: Toont front-end weergaven van The Paddock binnen redbullracing.com met behulp van out-of-the-box CrowdTwist widgets
  • On-premises middleware: integreert met on-premises tools
  • Third-party registratie tools: Verifieert logins en profielen master records
  • OneTrust: Biedt cookie-toestemmingsopties en GDPR-compliance

 

oracle-red-bull-racing-fans-website

Resultaten

In slechts de eerste week na de lancering in 2021 zag Oracle Red Bull Racing een sterke betrokkenheid bij het platform met een toename van loyaliteitsaccounts van fans.

In de eerste maand:

  • Zag het team een toename van 620% in volwaardige leden van The Oracle Red Bull Racing Paddock
  • Werden 16 miljoen loyaliteitspunten bezorgd

Vanaf de eerste lancering tot het einde van het seizoen waren de resultaten onder meer:

  • Een toename van 950% in leden van de lanceringsdag tot het einde van het seizoen
  • Leden van The Paddock uit 189 landen
  • 703 loyaliteitscodes verborgen in social media speurtochten die door fans werden gevonden
  • Meer dan 5.500 vragen gesteld door fans, geselecteerde vragen werdenbeantwoord in een team podcast

 

Het team heeft tienduizenden beloningen uitgedeeld vanaf de eerste lancering tot het einde van het seizoen, resulterend in:

  • 6,4 miljoen loyaliteitspunten ingewisseld door fans, wat meer dan 34.700 beloningen opleverde
  • De eerste reeks kaarten met handtekeningen van coureur Sergio Pérez – ook wel “Checo-kaarten” genoemd, naar zijn bijnaam – waren binnen 30 minuten na livegang uitverkocht
  • Fans vestigden twee keer een recordaantal bezoekers op de Oracle Red Bull Racing website, mede dankzij de connecties van The Paddock

 

Waarom Red Bull Racing samenwerkt met Oracle

Oracle hielp Red Bull Racing zijn visie van een winnende fan engagement propositie tot leven te brengen. Als blijk van een echt partnerschap integreerden de Oracle-experts met het Red Bull Racing-team om gebruik te maken van de productexpertise van het Oracle-team om het loyaliteitsprogramma The Paddock te bouwen.

De twee teams blijven nauw samenwerken om data om te zetten in intelligentie en intelligentie in relevante en gepersonaliseerde ervaringen voor fans op de momenten die voor hen van belang zijn. Oracle CrowdTwist stelde Red Bull Racing in staat om relevante gegevens vast te leggen en, met behulp van Oracle Unity, een 360-graden fan profiel op te bouwen dat kan worden gebruikt om interacties en aanbiedingen te personaliseren, verder te gaan dan transacties en oppervlakkige segmentatie om echt inzicht te krijgen in het gedrag, de motivaties en voorkeuren van fans.

 


Bron: blogs.oracle.com, Michael Harris

 

Wil je meer weten?

Neem contact op met Steyn.

0657006000
s.elshout@huxam.nl

Steyn Elshout