+ 31 850013553 info@huxam.nl

Artificial intelligence en bibliotheken. Als je dit leest, zou je kunnen denken dat er geen begrippen zijn die verder uit elkaar liggen dan deze twee. En toch is niks minder waar! Vaak zonder dat je het doorhebt, wordt jouw leven zoveel makkelijker gemaakt door kunstmatige intelligentie. Op veel plekken ondersteunt AI jou. Of het nu gaat om je shop- of muziekkeuze, je interacties met bedrijven, je robotstofzuiger in huis, je werkzaamheden of je bezoek aan de bibliotheek.

Want ook op die laatstgenoemde plek, de bibliotheek, heeft AI inmiddels zijn intrede gedaan. Bijvoorbeeld:

  • In de vorm van een virtual assistant die vragen op een bibliotheekwebsite beantwoordt
  • Om een inleverattentie te geven wanneer een boek teruggebracht moet worden
  • Met geautomatiseerde kennis, om de vragen van abonnementhouders te beantwoorden
  • Om een abonnementhouder te kunnen wijzen op relevante bibliotheekbronnen
  • Voor het digitaal kunnen beantwoorden van eenvoudige informatieverzoeken op de bibliotheekvloer.

Je leven wordt zoveel makkelijker door de toepassing van kunstmatige intelligentie. En ja, zélfs ook in de bibliotheek

Je ziet naast bovenstaande dat technologieën voor ‘machine learning’ (techniek waarmee computers automatisch leren) en voor geluids- en beeldherkenning steeds verder ontwikkeld worden. Deze herkenning automatiseert bijvoorbeeld:

  • Het analyseren van digitale collecties
  • Het identificeren van onderwerpen en entiteiten
  • Het toewijzen van metadata
  • Het niet-tekstueel zoeken en verbanden ontdekken mogelijk maken

De technologie zal de bibliotheekbeleving in de komende tijd steeds meer transformeren en verbeteren. Of nu een gebruiker in zijn vrijetijd een fysiek of online boek wil lenen, je als student de relevante bronnen zoekt voor je thesus of als je onderzoeken nodig hebt om je opleiding te verdiepen. De bibliotheek van de toekomst verrast iedereen!

De technologie transformeert en verbetert de bibliotheekbeleving in de komende tijd steeds meer

Wat gebeurt er nu al?
Bibliothecarissen werken al met technologieën voor machinaal leren om kennis te verbeteren. Zo verbetert ook de precisie van zoekacties en conversaties. Bibliotheekmedewerkers krijgen hierdoor bijvoorbeeld inzicht waarmee adviezen, gesprekken met gebruikers en leeswijzers steeds persoonlijker worden.

Door observatie en onderzoek hoe informatie binnen de bibliotheek stroomt, identificeer je hoe je deze informatie transformeert of op een geheel nieuwe manier gebruikt. Hiervoor kun je bijvoorbeeld:

  • Een tool voor kennis- en datamining inzetten. Deze tool verschaft inzicht in te gebruiken kennis en vragen die leven bij de bibliotheek doelgroepen.
  • Een tool voor datavisualisatie in gebruik nemen, waarmee je onverwachte verbanden legt tussen concepten, onderzoekers en instellingen.

Co-creatie
Vroeger waren informatieprofessionals alleen betrokken bij het bouwen van aangepaste zoekmachines en het creëren van adviesapplicaties. Vanaf nu – en in de toekomst – kunnen bibliothecarissen steeds meer actief deelnemen aan het ontwerpen van de volgende op AI gebaseerde nieuwe applicaties en focussen op het mogelijk maken van de beste informatie toepassen in deze nieuwe tools.

Bibliotheken kunnen AI-tools gebruiken om niet alleen informatie te verstrekken, maar ook diepgaand in te gaan op de behoefte van de klanten van de bibliotheek.

Bibliotheken kunnen AI-tools gebruiken om diepgaand in te gaan op de behoefte van de klanten

Takeaways

Maar wat kun je nu doen dan?
Bibliotheken kunnen zich voorbereiden door nu al na te gaan welke applicaties relevant kunnen zijn voor hun gebruikersgroepen. Trendonderzoeken bieden bijvoorbeeld een breed perspectief op trends in kunstmatige intelligentie en verwante technologieën.

AI is van invloed op de manier waarop informatie wordt verwerkt en opgezocht. Informatieprofessionals gaan deze opwindende nieuwe technologieën gebruiken om:

  • De bibliotheek ervaringen te verbeteren
  • Diensten te verbeteren
  • Gebruikers te helpen gemakkelijker en sneller specifieke informatie te vinden
  • Mensen te helpen om onverwachte ontdekkingen in literatuur en onderzoek te vinden

Een mooie ontwikkeling voor zowel bibliotheekmedewerkers als de abonnementhouders.

Wil je eens over de mogelijkheden sparren? Neem dan contact met ons op.

Wil je meer weten? Vul je naam in en schrijf een korte toelichting

9 + 7 =