uitdaging
We hebben geen goed beeld van onze klant
Chantal heeft een klacht over een smartwatch waarvan de batterij snel leegloopt. Ze stuurt hiervoor een e-mail naar de klantenservice waarin ze haar ongenoegen uit. Nadat ze een dag later nog geen antwoord heeft ontvangen, belt ze met de organisatie. Hier moet ze, tot haar frustratie, weer al haar gegevens opgeven en opnieuw haar verhaal doen. Dan blijkt ook nog eens dat ze haar e-mail niet kunnen terugvinden.
Probeer deze klant nog maar eens een memorabele klantervaring te geven!
Wat is een klantbeeld?
Het klinkt zo simpel: een goed en actueel beeld hebben van je klant. De uitwerking in de praktijk blijkt vaak een stuk lastiger.
Bij veel organisaties ontbreekt een klantbeeld. Eerst maar even een precieze omschrijving wat het is:
“Een klantbeeld omvat alle gegevens over en in relatie tot de klant die op één plek samenkomen op basis van gestructureerde data”.
Voordelen centraal klantbeeld
Volgens onderzoek van het Data Driven Marketing Onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de organisaties nog geen goed beeld van de klant heeft. Bijzonder, als je weet dat organisaties snappen dat het hebben van een goed en actueel klantbeeld veel voordelen oplevert!
Studies (bijvoorbeeld van McKinsey) en onze ervaringen laten zien dat een centraal klantbeeld bijdraagt aan:
- Hogere klanttevredenheid en betere klantervaring
- Hogere sales-conversieratio’s
- Hogere customer lifetimevalue
- Effectieve targeting
- Churn-reductie
- Kostenreductie
- Betrouwbaar inzicht
- Security en privacy compliance
- Governance van processen en data
Waar begin ik?
Een succesvol centraal klantbeeld creëren? Dit bestaat uit 5 bouwstenen:
- Visie: Dit startpunt heb je nodig om te kunnen bepalen wat de volwassenheid van je organisatie is en welk groeipad er voor je ligt. Dit betekent ook dat een centraal klantbeeld valt of staat met de overtuiging die start vanuit de directie.
- Data: Welke bouwstenen heb je nodig op het gebied van data? Denk daarbij aan een datamodel, bronnen, governance, architectuur en integratie.
- Strategie: Een klantbeeldstrategie helpt je om data duurzaam in te zetten en echt een verschil maken binnen je organisatie.
- Technologie: Hoe kun je als professional betrokken zijn bij tech- en architectuurkeuzes en wat zijn de voor- en nadelen van best-of-breed en best-of-suite oplossingen?
- Organisatie: Wat zijn de trends en best practices op het gebied van organisatie en samenwerking tussen afdelingen? Welke skills heb je nodig als professional nu en in de toekomst? Hoe zorg je ervoor dat aparte teams gaan samenwerken?
En huXam?
Kijk, en dan komen wij in beeld. Niet alleen bij het maken van de juiste technologische keuzes, maar juist ook bij het zodanig inrichten van de oplossing zodat jullie een 360 graden klantbeeld hebben.
Wil je ook alle voordelen van een goed en actueel klantbeeld? Wij helpen je er graag mee.
Zo zorgen wij er samen met jouw organisatie voor dat het klantbeeld niet langer ontbreekt
Je klant volledig in beeld hebben, dat brengt het 360 graden klantbeeld
Jullie klanten hebben een betere ervaring en de klanttevredenheid verhoogt als vanzelf
Altijd betrouwbaar inzicht, jullie zetten de data duurzaam in en zo reduceer je kosten