uitdaging
We kunnen niet de juiste informatie uit onze klantdata halen
Heb je enig idee op welke berg goud je als bedrijf zit?
Daan is data-specialist bij 123verf.nl en weet het inmiddels wel. Van alle interacties die het bedrijf heeft met klanten, is data beschikbaar. Aan hem de taak om dit op de juiste manier te vertalen en samen met bijvoorbeeld de afdeling marketing in te zetten voor een succesvolle campagne.
Verbeter je klantprocessen met data
Klantdata vormen een steeds belangrijker onderdeel in het verbeteren van klantprocessen en customer journeys. Alleen veel organisaties herkennen zich in de uitdaging dat:
- De totale set aan data verschillende vormen heeft
- Er gaten zitten in de data zitten die belangrijke input blijkt te zijn voor de verbetering
- Er heel veel data beschikbaar is die helemaal niet nodig is voor dit verbeteren.
Doordat de data op veel plekken en in verschillende vormen aanwezig is, is het lastig – zo niet onmogelijk – om de juiste informatie naar boven te halen als input voor de verbeterprocessen.
Technologie
De belangrijkste vraag bij het verzamelen van data is: “Hoe kun je effectief kwalitatief goede en relevante data verzamelen?” Dit is op zich niet moeilijk, maar kost wel veel tijd. Daarom kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen. Wanneer je bijvoorbeeld over een jaar denkt: “nu wil ik gepersonaliseerde inhoud aanbieden aan mijn klanten” en je hebt nog geen data? Dan ben je te laat.
Heeft je concurrent haar data wel op orde? Ai, dan heb je een grote achterstand opgelopen die weleens fataal zou kunnen zijn. Je kunt niet even snel een inhaalslag maken. Relevante data verzamelen is nu of nooit!
Waar begin ik?
Het succesvol verzamelen van data begint natuurlijk bij een goede datavisie. Wat is de gedachte omtrent het verzamelen en analyseren van data? Oftewel; wat wil je vanuit klantoogpunt bereiken?
Denk hierbij aan: Sneller en effectiever inspelen op de klantbehoefte, omzet vergroten of klantgerichter werken etc.
Nadat je visie op data helder is, kun je een datastrategie bepalen. Deze strategie dient inzicht te geven hoe je data duurzaam verzamelt en wat er nodig is om dit te doen.
Datastrategie bepaald? Inventariseer wat er al aanwezig is in de organisatie aan data en wat er nog nodig is om de juiste dataset te creëren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het datamodel, de databronnen, de governance, de architectuur en mogelijke integraties.
En huXam?
Na je visie op data en een datastrategie, dan komt er – vanuit ons oogpunt – een belangrijk punt, namelijk technologie:
- Welke tech- en architectuurkeuzes zijn er?
- Wil je best-of-breed en best-of-suite oplossingen?
- Wat zijn per mogelijke oplossing de voor- en nadelen?
- Welke applicaties heb je dan precies nodig?
Wij snappen de uitdaging om de juiste informatie uit je klantdata te halen. Wil jij kijken wat je kunt verbeteren op datagebied? Wij helpen je er graag mee.
Zo zorgen wij er samen met jouw organisatie voor dat je de juiste klantdata hebt
Relevante data verzamelen is nu of nooit. Start vandaag nog en blijf je concurrentie voor!
Met effectief kwalitatief goede data bieden jullie gepersonaliseerde inhoud aan je klanten.
Klantprocessen en customer journeys verbeteren? Dat is vanaf nu een eitje met de juiste klantdata.
Ontdek meer
De juiste klantdata? Steyn helpt je graag verder
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.