De corona lockdown ligt inmiddels alweer een tijdje achter ons. De vakanties lopen op hun einde. Maar wat hebben die twee met elkaar te maken? Meer dan je denkt zoals je zult lezen in dit artikel.
De lockdown heeft thuiswerken, ook wel WFH (work from home), en hybride werken goed op de kaart gezet. En hoewel het eerst noodgedwongen was, zijn er toch steeds meer werknemers die er – deels – wel de voordelen van inzien. Maar organisaties worstelen met het pad naar een nieuw “normaal” in de werkomgeving. Klantcontact is bij uitstek een branche die behoorlijk traditioneel was voor de Covid-19 lockdown. En dus komt de vraag op tafel: terug naar het oude of is er inmiddels een nieuw normaal?
Moeten we terug naar het oude of is er inmiddels een nieuw normaal?
De Workation
Dit jaar, al voor de zomer, lijkt in het verlengde daarvan de ‘Workation’ in trek; het mixen van reizen, werk en ontspanning. Zie het als werken vanaf je luie stoel op exotische, inspirerende locaties. Maar hoe zit het dan met het handhaven van de grenzen tussen ons professionele en persoonlijke leven? Want we hebben allemaal nog wel zo’n moment voor ogen dat jij, of je collega, probeerde te vergaderen via Teams met schreeuwende kids er dwars doorheen. De stress, boze blikken en snauwende opmerkingen waren voor niemands (geestelijke) gezondheid een oppepper.
Trend of permanente praktijk? De workation
Werk en ontspanning combineren
Volgens experts heeft het aanpassingsvermogen dat we tijdens de pandemie hebben ontwikkeld, ons goed gepositioneerd om te genieten van een pauze die werk en ontspanning combineert. En gezien de voordelen die medewerkers erin zien – zoals meer kansen om nieuwe plaatsen te verkennen terwijl we onze dagelijkse verplichtingen nakomen – lijkt het erop dat inspirerende werklocaties in plaats van een trend, permanente praktijk worden. Daarnaast speelt er nog een andere belangrijke factor mee.
Krapte op de arbeidsmarkt
Er is geen nieuw normaal, want aan de andere kant zien we de spanning op de arbeidsmarkt toenemen. In het eerste kwartaal van 2022 hebben we volgens het CBS 133 vacatures per 100 werklozen. Deze spanning doet ook iets aan de werknemerskant; immers, daar ligt de schaarste.
We zien hier een verschuiving van traditionele werkgevers-werknemer relatie naar meer zelfstandig ondernemerschap. Een andere trend die niet meer te stuiten is: veel jongeren hebben niet meer het klassieke bijbaantje, maar beginnen een eigen webshop of winkel óf laten zich voor een paar dagen inhuren in hun professie.
Een andere trend is de jongere die niet langer het klassieke bijbaantje heeft, maar die een eigen webshop begint
Er zijn zelfs bedrijven in de wereld die al meegaan in deze trend en daar de voordelen van plukken. Neem Spotify, waar alle 6.500 medewerkers vanuit iedere plek in de wereld mogen werken. Zij hebben daardoor hun verloop significant teruggebracht. Deze nieuwe manier van werken, levert dus een win-win op voor werkgevers en medewerkers. De zogeheten ‘gig-economie’ is dichterbij dan we denken. En bijkomend voordeel: De technologie verandert gelukkig steeds meer mee (kijk bijvoorbeeld naar Workgenda voor WFM, volledig inspelend op de Gig Economy).
Anywhere, anyhow
Arbeidsmodellen en arbeidsrelaties veranderen, maar daarmee ook de manieren van werken. Niet meer traditioneel achter je desktop zittend op kantoor, maar het nieuwe werken in de vorm van ‘anywhere, anyhow.’ Als je maar een laptop, internet en de juiste applicaties tot je beschikking hebt. Het ‘nieuwe werken’ (zoals we dat voor de pandemie noemden) vereist meer zelfstandigheid, meer autonomie. In ruil daarvoor levert het beide partijen wél flexibiliteit. Mensen verwachten een kans om veelgevraagde vaardigheden te ontwikkelen die hen inzetbaar houdt voor deze baan en de volgende. Bovendien willen ze werkstijlen die een beter evenwicht bieden tussen werk, privé en ontwikkeling. Dit is NextGen Work.
Spanningsveld
En precies hier zit het spanningsveld met traditioneel management. Want deze nieuwe manier van werken en ontspannen, vraagt ook een andere manier van inzicht vergaren, een andere manier van sturen en een applicatielandschap dat beide partijen goed ondersteunt. Zowel in het sturen op afstand, het genereren van inzichten, als het beschikbaar hebben van applicaties en informatie om je werk goed en naar de tevredenheid van klanten te kunnen uitvoeren.
Dit alles werkt natuurlijk alleen met de juiste applicaties die op de juiste plek beschikbaar zijn. Wij van huXam, weten hier alles van. Niet voor niets integreerden we applicaties tot één 360° klantbeeld en één agent desktop.