Veel bedrijven rennen als een kip zonder kop rond en hebben geen idee waar ze moeten beginnen… Waar we het over hebben? Een strategie bedenken voor datagedreven klantcontact. Zonde! Want het gebruik van zo’n strategie biedt zoveel voordelen!
Het is voor veel organisaties een struggle, al die (klantinteractie) data. DDMA meldt dat 82% van de organisaties denkt dat het gebruik van data cruciaal is voor het optimaliseren van hun contactkanalen. Toch lijken bedrijven niet te weten waar ze moeten beginnen en lopen ze tegen allerlei obstakels aan. Uitdagingen als:
- Waar haal ik de klantinteractiedata vandaan?
- Hoe breng ik de data op orde?
- Welke data moet ik gebruiken en combineren met elkaar?
- Hoe kan ik deze data het beste gebruiken voor mijn doel?
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn datakennis up-to-date blijft?
- We hebben expertise nodig voor bovenstaande. Waar vind ik dat?
Nog steeds zijn er bedrijven die nog niet of nauwelijks begonnen zijn met een datagedreven klantcontactstrategie. En dit terwijl er wel elk jaar meer kanalen voor interactie met klanten bijkomen (volgens DDMA nu al gemiddeld 8 kanalen per organisatie). Absoluut een gemiste kans als je het ons vraagt. Hoog tijd dus om daar snel verandering in te brengen.
Nog steeds zijn er bedrijven die nog niet of nauwelijks begonnen zijn met een datagedreven klantcontactstrategie. Zonde! Je laat zoveel voordelen liggen…
De voordelen van datagedreven klantinteractie
Het gebruik van datagedreven klantinteractie heeft zoveel voordelen! Wat denk je hiervan bijvoorbeeld?
- Je kunt snel reageren op veranderingen
- De juiste kanalen bepalen (welke zijn wel en niet relevant)
- Geld besparen door klanten naar goedkopere kanalen te sturen
- Klanten proactief benaderen in plaats van wanhopig achter ze aan te hollen
Genoeg reden dus om in actie te komen dachten we zo!
En hoe dan?
Goede vraag! Vaak is er zoveel data beschikbaar waardoor je al snel kunt denken: “pfff, ik zie door de bomen het bos niet meer.” En dat is dus zonde. Daarom start je met het eind voor ogen. Wat wil je bereiken met jouw klanten? De eerste stappen die je neemt, koppel je direct aan datgene wat je uiteindelijk wilt bereiken. Makkelijk gezegd trouwens, lastiger om te doen horen we terug van klanten.
“Al die data… Ik zie door de bomen het bos niet meer.”
Customer journey mapping en analytics
Wij zijn fan van de methode customer journey mapping en analytics. Met deze methode kan je jouw data koppelen aan de reis die je klanten maken. Deze data gebruik je vervolgens om de customer journey te onderbouwen, analyseren en continu te verbeteren.
Het is belangrijk om te weten wat je wilt bereiken met jouw klanten voordat je begint. Zo kan je de klantreizen ‘high level’ in kaart brengen, ordenen en steeds gedetailleerder uitwerken. Dit alles terwijl je ook bepaalt welke data je nodig hebt en waar je deze data vandaan kan halen.
Dan kom je er namelijk ook achter:
- Of je de data daadwerkelijk in huis hebt en via welke bron je deze kunt verkrijgen
- Of dat wat je in huis hebt wel bijdraagt aan het doel, of dat je keuzes moeten maken (technologisch) om data te genereren die je nodig hebt
- Waar je de data kunt inzetten om zo je doel (beheren en verbeteren van de klantervaringen) te bereiken.
Experts in datagedreven klantcontact
Bij huXam zijn we experts in datagedreven werken en we helpen je graag bij customer journey mapping. Bijvoorbeeld met adviseren hoe je het op de juiste manier inzet. Of bij de inrichting van de technologische basis die je nodig hebt.
Dus waar wacht je nog op? Kom vandaag nog in actie en begin met een strategie voor het datagedreven verbeteren van jouw klantcontact. Alles voor die memorabele klantervaringen toch?!