Ga eens zitten, leg je benen op tafel en stel je dit eens voor:
Een persoonlijke assistent die jou helpt bij dagelijkse taken en bezigheden. Of het nu gaat om het inplannen van afspraken of het herinneren aan belangrijke data en deadlines. Een digital buddy is die virtuele vriend die altijd voor je klaarstaat. Wat je ook maar geregeld wil hebben. Waarom zou je als bedrijf kiezen voor het inzetten van zo’n digitaal maatje?
AI en een digital buddy
Allereerst; wat heeft een digital buddy te maken Artificial Intelligence? Nou, heel veel! Dat is namelijk een groot deel van het geheim achter hun effectiviteit! Door de kracht van AI kunnen digital buddies geautomatiseerde taken uitvoeren en leren van hun interacties met jou als gebruiker. Dit betekent dat je digital buddy na verloop van tijd steeds beter begrijpt wat jij (lees hier; je klant) leuk vindt, wat je nodig hebt en waar je interesses liggen. Zo kan hij – of misschien is het wel een zij – je een steeds persoonlijkere en nuttigere ervaring bieden.
AI is een groot deel van het geheim achter de effectiviteit van het digitale maatje
AI zorgt er ook voor dat digital buddies steeds meer op menselijke assistenten gaan lijken. Dankzij technieken zoals Natural Language Processing (denk bijvoorbeeld aan chatGPT) kunnen deze digitale maatjes steeds natuurlijker met je communiceren. Er zijn zelfs al voorbeelden van buddies die complete gesprekken voeren met hun gebruikers, zonder dat die doorhebben dat ze met een stukje software praten. Tsja, eng? Of juist handig?
—
De ontwikkeling van AI heeft de wereld van digitale buddy-technologieën in een stroomversnelling gebracht. Persoonlijke assistenten worden steeds geavanceerder en bieden meer en meer mensachtige interacties. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een groeiend aantal mensen kiest – en ook steeds meer bedrijven – voor zo’n digitale vriend om hun leven gemakkelijker en plezieriger te maken.
Hoe kan de digi buddy nog beter werken?
Combineer je buddy met CRM
Bedrijven hebben wat dat betreft goud in handen met hun Customer Relationship Management (CRM) systeem. Want wat als je digitale buddies en AI combineert met CRM? Dan creëer je en nog krachtigere tool voor het verbeteren van de klantervaring met jouw bedrijf.
CRM-systemen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Ze helpen bedrijven met het beheren en analyseren van klantgegevens. Bedrijven begrijpen hun klanten hiermee beter en kunnen steeds specifieker op de behoeften en voorkeuren van klanten inspelen.
Anneloes neemt contact op met de klantenservice van 123INHUIS en een digi buddy begint het gesprek. Deze persoonlijke assistent kan het probleem van Anneloes snel en efficiënt oplossen door de benodigde informatie uit het CRM-systeem te halen. Met de beschikbare gegevens kan hij zelfs aanbevelingen doen voor producten of diensten die perfect aansluiten bij de wensen van Anneloes waardoor ze nóg tevredener wordt.
Door AI en digitale buddies te combineren met CRM zet je als bedrijf een grote stap in het verbeteren van de klantervaring en het bieden van persoonlijkere interacties. Klanten profiteren op hun beurt van snellere en efficiëntere oplossingen voor hun problemen en krijgen aanbevelingen voor producten of diensten die echt bij hen passen.
Next level gaan? Combineer je digi buddy met omnichannel
En wat als we dit allemaal combineren met omnichannel? Door digitale buddies, AI en CRM te koppelen aan omnichannel-technologieën, creëer je een nog naadlozere en geïntegreerde klantervaring.
Omnichannel-technologieën geven bedrijven de mogelijkheid om klantinteracties over verschillende kanalen te integreren, zoals e-mail, chat, sociale media, telefoon en zelfs fysieke winkels. Door AI en digitale buddy-technologieën toe te voegen aan je omnichannel-strategie, beheer je klantinteracties nog beter én bied je meer gepersonaliseerde conversaties. Ongeacht welk kanaal je klant kiest.
Anneloes heeft interesse in een product van 123INHUIS en stelt een vraag op sociale media. De digitale buddy merkt de vraag op en haalt de relevante informatie uit het CRM-systeem, zoals haar bestelgeschiedenis en persoonlijke voorkeuren. Vervolgens kan de digitale buddy Anneloes persoonlijk en op maat antwoorden, terwijl de interactie wordt vastgelegd in het CRM-systeem. Anneloes besluit het product te kopen in de fysieke winkel. Bij elke stap legt het CRM-systeem de interacties en aankopen vast, zodat 123INHUIS deze gegevens kan gebruiken voor verdere personalisatie en gerichte marketing.
Door digitale buddies te combineren met omnichannel-technologieën, AI en CRM, bieden bedrijven een naadloze klantervaring, ongeacht het kanaal dat de klant kiest. Maar wees gewaarschuwd! Dit kunnen de gevolgen zijn 🙂 : een grotere betrokkenheid en loyaliteit van je klanten, een betere merkreputatie en meer verkoop.
Hoe zou een digital buddy werken voor bijvoorbeeld de KNVB?
Laten we eens een denkbeeldig voorbeeld uit de praktijk kiezen. Hoe zou zo’n digitale vriend kunnen werken voor de KNVB? Een meer gepersonaliseerde en naadloze ervaring bieden aan iedereen die betrokken is bij het voetbal, zoals spelers, coaches, scheidsrechters, vrijwilligers en fans. Dat klinkt ideaal toch?
- Voor spelers en coaches zou de digi buddy kunnen adviseren over de beste trainingsmethoden en wedstrijdtactieken, afgestemd op hun doelen en eerdere prestaties. Ook zou de buddy hen kunnen helpen bij het plannen van trainingen en het bijhouden van prestatiegegevens om de voortgang van individuele spelers en teams nauwlettend in de gaten te houden.
- Scheidsrechters krijgen hulp bij het interpreteren van de regels en het nemen van beslissingen tijdens wedstrijden. Als betrouwbare bron van informatie en ondersteuning, ondersteunt de buddy scheidsrechters hun werk efficiënter en effectiever uit te voeren.
- Fans genieten van een digitale buddy als hun persoonlijke assistent. Zo blijven ze op de hoogte van wedstrijden, nieuws, statistieken en andere relevante informatie. De buddy helpt verder bij het plannen van reizen, het kopen van kaartjes voor wedstrijden, vragen beantwoorden of problemen oplossen via verschillende kanalen zoals chat of e-mail.
Wanneer de KNVB kiest om de digitale buddy-technologie te combineren met AI, CRM en omnichannel, bieden zij een naadloze en geïntegreerde ervaring aan alle voetballiefhebbers. Dit kan leiden tot meer betrokkenheid, loyaliteit en tevredenheid bij medewerkers, spelers, coaches, scheidsrechters en fans én het draagt bij aan een betere reputatie en verkoop voor de KNVB als organisatie. Klinkt als een win-win voor iedereen!
Wacht niet langer om met jouw organisatie ook die win-win te creëren en neem vandaag nog contact op!